Die Teekampagne

Funksjon fremfor konvensjon

Forrige uke skrev jeg en artikkel om ebuero under overskriften ”Funksjon fremfor konvensjon”. Nok et illustrerende eksempel på en forretningsmodell hvor man har vridd og vendt på konvensjoner og gitte sannheter er Prof. Faltins virksomhet ”Die Teekampagne” (Tekampanjen). Faltins motivasjon for selv å bli entreprenør var å tilegne seg praktisk erfaring før han skulle til å undervise studenter i faget entreprenørskap. Hans interesse for te som sådan var minimal.

Innovasjonen i ”Die Teekampagne“ ligger i selve forretningsmodellen. Med et svært enkelt konsept har Faltin etablert seg som verdens største importør av verdens beste tee (Darjeeling te) og det i en ekstremt konservativ bransje med tung historikk og politisk betydning.

Faltins konseptdesign er enkelt; Å selge en type te og det i store pakker (løsvekt). Det finnes utallige teer med ulike smaker, aromaer og spennende navn, som alle blir solgt i 100 – 150 gr forpakninger og det til en høy pris. Som professor i økonomi var Faltin overbevist om at dette måtte kunne la seg gjøre annerledes og slik oppsto konseptet Tekampanje. En sort te i store pakninger, direkte import og direkte distrubusjon. Ikke genialt eller revolusjonerende, men som gjennomtenkt og finslipt forretningskonsept fungerer modellen svært godt.

Hovedbenet i forretningsmodellen er pris. Fordi Tekampanjen har kuttet ut alt av butikklokale, salgspersonal, dyr innpakning mm. får sluttbrukeren verdens beste te direkte levert på døren til en relativt lav pris. Teen selges etter kampanjeprinsipp, altså når teen ankommer fra det nordlige India og den distribueres i store pakninger (1-3 kg) til sluttkundene direkte fra havelageret i Hamburg.

Die Teekampagne er et eksempel på at en ikke alltid behøver følge etablerte bransjesannheter. En må ikke nødvendigvis ha en eksklusiv tebutikk med sentral beliggenhet, hundrevis av tesorter, små pakninger og ekspertpersonale (og dertil høye faste og variable kostnader) for å selge verdens beste te med god fortjeneste…

Advertisements
Comments are closed.
%d bloggers like this: