Det er mye politikk i hva vi spiser og hvem som spiser hva

Mat, hvem som spiser hva, og ikke, er på alles lepper for tiden, og det er bra. Hvem som spiser hva, produksjon- og bearbeidingsprosesser, distribusjon, matsikkerhet, leverandørkjeder, tilgjengelighet og Ola Normanns middagstallerken er i sannhet politisk sprengstoff.


lørdag 17/3/2012 var Jürgen og jeg i Markthalle Kreuzberg (Berlin) og spiste fire retters søppelmat i hyggelig lag. Kveldens vertinner hadde samlet grønnsaker og frukt som ellers hadde gått i søpla etter helge markedet i Mayback Ufer, og vin og brød fra Markthalle.

Le Monde diplomatique magasinet viet forrige nummer, NO 10, 2011 til temaet ”Verdensernæring i det 21. Århundre – Cola og Gresshopper”, denne helgen åpner den fire dager lange konferansen ”Agriculture in an urbanizing society” ved Wageningen University i Nederland, ETH Sustainability (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich) har valgt ”Eating Tomorrow – rethinking the world food systems” som tema for årets sommerskole 1.-20/07 og i 2011 ble urbant jordbruk betegnet som den største bevegelsen (movement) world wide. Forrige uke ble den økologiske restauranten Maaemo i Oslo utstyrt med to stjerner i Michelin-guiden og denne uken kunne Aftenposten melde at Nordmenn nå spiser mer økologisk. Omsetningen av økologiske dagligvarer steg med 10% i fjor, men det er likevel langt igjen til regjeringens målsetting om 15% økologisk produksjon innen 2015. De økologiskspisende nordmennene befinner seg ført og fremst i Norge og de har en diett som baserer seg på de velkjente trend-grønnsakene: ruccola-salat, aubergine, avokado og asparges med ferskpresset appelsinjuice og fersk Mozzarella til. Om asparges, avokado og appelsin nytes i sin rette årstid, eller året rundt gjennom import av økologisk gods, vites ikke….

Det er ikke bare i Norge vi til tider opplever varemangel (les: smørkrise). Stigende råvarepriser, vannmangel, spekulasjon med grunn-næringsmidler på råvarebørsen i Chicago, land-grabbing, agrakonsernenes utskvising av småbønder og villede monokultur har langt mer alvorlige konsekvenser enn smørløs julebakst i det nordlige hjørnet av Europa.

Gottlieb Duttweiler, alle supermarkeders far, var Østerrikeren som revolusjonerte måten distribusjon og salg av dagligvarer ble gjort på. Duttweilers forretningskonsept ble til Migros som er den ledende dagligvarekjeden i Østerrike og en av landet største bedrifter. Prinsippene bak Duttweitlers forretningskonsept gjør seg fortsatt gjeldene og har gjort billigkjede-kjøpmenn til noen av de rikeste menneskene i Europa. I Tyskland står Aldi-bror Albrecht på plass nr. 7 på listen over de mest velhavende menn(eskene) i Bundesrepublikken. I Norge er det ingen hemmelighet at fire familier  på kuriøst vis har tjent seg styrtrike på lavpris. (Anbefaler Espen Bogens bok: Rik på lavpris).

Det er matprat over alt i disse dager. Kjøttlobbyen pusher lavkarb og leter etter nye middagskonsepter som skal få det norske folk til å spise mer kjøtt, flere ferdigretter og oftere å velge kjøttboller til middag. Dette til tross for at kjøtt og animalske produkter står for 18% av verdens klimautslipp. Jeg lar meg stadig overraske over lunsjtilbudet på utallige seminarer, workshops og konferanser jeg deltar på. I de aller fleste tilfeller inngår kjøtt på alle bagetter, snitter osv. Nå vil de som kjenner meg personlig vite at jeg er følsom for dette temaet fordi jeg har levd (godt) mer enn halve livet som vegetarianer, men objektivt sett tillater jeg meg også å stusse over at folk tror kjøtt må være en selvfølgelig ingrediens i en hver sammenheng. Til og med under konferanser som tar for seg verdens matsituasjon, fordeling, ressurser og produksjon serverer kjøtt i en eller annen form. De ansvarlige forklarer da som regel at det er bio/økologisk kjøtt, men det endrer da ikke stort i forhold til spørsmålene rundt bevissthet og forbruksmønstre…

Kasting av mat, mat som går rett fra produsent til søppelbusinessen, skjevfordeling av ressurser og de mektige agrakonsernenes (miss)bruk av såkornpatenter og landrøveri tematiseres i magasiner, konferanser, private initiativer og prosjekter over hele verden, slik som i Markthalle en lørdag i mars. 

God appetitt!

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: